Leren over het stroomnet

Mijn Rol: Interactieontwerp en Coderen
Team grootte: 3


Context


Een wereld zonder elektriciteit lijkt tegenwoordig bijna onvoorstelbaar. Deze elektriciteit moet worden opgewekt en vervolgens door een enorm gereguleerd netwerksysteem worden getransporteerd voordat het kan worden gebruikt. De opwekking van deze energie omvat vaak methoden die invloed hebben op het klimaat van onze planeet.

 

Onze opdracht was om fysieke prototypes te maken waarmee mensen de werking van de elektriciteitsnetten kunnen ervaren. Het idee hierachter is dat ze zich meer bewust worden van het feit dat het gebruik van energie wereldwijde gevolgen heeft. De interactie moest memorabel zijn, zodat de achterliggende gedachte onthouden blijft.

Onderzoek en Prototyping

Ons onderzoek bestond voornamelijk uit het verdiepen in de werking van het elektriciteitsnet. Tegelijkertijd begonnen we te verkennen welke soorten prototypes we konden maken. Dit hield in dat we online elektronica-projecten opzochten op websites zoals Make: en Instructables.

Werken van kunstenaars zoals Dries Depoorter en Rosalie Apituley spraken ons ook erg aan. Bij het zoeken naar interactieve elektronica-projecten vonden mijn teamgenoten een project genaamd ‘I Want To Hold Your Hand’ op het YouTube-kanaal ‘Playful Technology’. Dit Arduino-project maakt gebruik van de natuurlijke elektrische weerstand en geleiding van het menselijk lichaam om muziek af te spelen. Het idee is dat de muziek alleen speelt als twee of meer mensen nodig zijn om het te laten werken. Wij vonden het feit dat mensen elkaars handen moeten aanraken om het te laten werken een charmante vorm van interactiviteit. Daarom besloten we het project te repliceren.

Boven: Screenshot uit de video ‘I want to hold your hand’ van Playful Technology.

Boven: Ons eerste prototype, gemaakt met een Arduino Nano.

Boven: Het prototype werkt: bij genoeg weerstand, speelt er muziek.

Een detail dat me was bijgebleven uit het onderzoek over het elektriciteitsnet, was dat de stroom in het hele systeem constant in balans moet zijn. Uit dit interessante feit ontstond het idee om gewicht en balans te implementeren in een prototype. Na enige ontwikkeling maakten we een balansbord dat verbonden was met een wijzerplaat. Het doel van dit balansspel was om de wijzer in het midden van de wijzerplaat te houden (en symbolisch de hoeveelheid energie op het net in balans te houden). Dit hebben wij uiteraard laten testen (zie onderstaande foto’s).

In context plaatsen

We beschikten over enkele prototypes, maar er was nog geen samenhangend verhaal. Na een brainstormsessie kwamen wij met het idee, om onze prototypes in een soort museumopstelling te plaatsen. Ons grootste voorbeeld hierbij was NEMO, al hebben wij ook andere wetenschappelijke musea onder de loep genomen. Om het idee uit te beelden, heb ik enkele schetsen gemaakt.

De prototpypes werden tijdens een feedback-dag opgezet als zijnde een museumopstelling. Hier werd alles goed getest door passanten. Wij ontvingen veel positieve reacties, en men vond het leuk om met onze prototypes aan de slag te gaan.

Eindproduct

Om het idee achter ons product op een pakkende manier met anderen te delen, hebben wij een video gemaakt. De werking van het prototype is hier goed te zien.